A Google keresőmotorja már az elindulásakor hasonlóan rangsorolta a weboldalakat, mint ahogy a tudományos életben szokás. Vagyis annál értékesebb és hasznosabb egy weboldal a felhasználók számára, minél többen hivatkoznak rá, vagy a tartalmának egy részére. Lényegében az alapján becsülték meg egy weboldal „értékét”, minél többen hivatkoztak rá, minél több link mutatott az adott weboldalra.
Ezt az elméletet ültették át a Google algoritmusába, PageRank néven. A PageRank egy 0 és 10 közötti skálán jelezte, a weboldalakra mutató linkek mennyiségét és minőségét, természetesen nem egyenes arányban, hanem egy logaritmikus skálát használt ehhez. Mindez azt jelenti, hogy 7-ről 8-ra nehezebb volt eljutni, mint 2-esről 3-asra.
A PageRank pontozási rendszer hivatalosan 2016-ban megszűnt, azonban a keresési algoritmusnak még mindig fontos részét képezik a weboldalakra mutató linkek, és létezik egy belső PageRank érték, ami nem nyilvános.
Sokszor és sokan temették már a linképítést, viszont tény, hogy ma magyar nyelvterületen még mindig működőképes, és a sikeres keresőoptimalizálás alapja.
Hogyan lehet sikeres linképítési stratégiád?
A legfontosabb, hogy tevékenységi területeden folyamatosan minőségi tartalmakat állíts elő és tegyél közzé, mivel minden linképítési stratégia alapja: az eredeti, hasznos és releváns tartalom.
Cikkünkben bemutatunk 8 linképítési technikát, melyekkel 2021-ben is eredményes lehetsz.
1. A tartalom újrahasznosítása
Minőségi tartalmat időigényes előállítani, ezért a már meglévő tartalmat megéri több, más és más formában és csatornán közzétenni. Egyetlen jól megírt cikkből akár több tucat hasznos dolog hozható létre, ami önmagában szintén egyedi marad.
Például egy blogbejegyzésből készíthetsz:
- prezentációt
- infografikát
- magyarázó videót
- podcastot
- stb
Ezután az eredeti cikkből létrehozott különféle formátumú tartalmakat, különböző csatornákon (például közösségi médiában, videómegosztó oldalakon, prezentáció megosztó hálózatokban) közzéteszed, és minden újdonság az eredeti cikkhez vezet vissza.
2. Felhőkarcoló technika
Tapasztalataink alapján a felhőkarcoló technika akkor működik, ha kimondottan nehéz, magas találati számmal rendelkező kulcsszavakra szeretnél előrébb kerülni a keresőkben.
Ilyen esetben végig szoktuk nézni az első 10-20 vagy akár 30 találatot és arra törekszünk, hogy a legjobb cikkek tartalma alapján egy még jobbat, még kimerítőbbet és hosszabbat készítsünk.
A Google első helyezett cikkek átlagos hossza 12.000 karakter fölött van (1000+ szó), de vannak olyan területek, ahol nem ritkák a 30-40 ezer karakter hosszú cikk is, ezért mindenképpen javasolt hosszabb tartalom megírásában gondolkodni.
Ez azonban még nem elég a sikerhez, a tartalmat láthatóvá is kell tenni, hogy minél többen hivatkozzanak rá, ezért különböző online csatornákon promotálni is kell, például az első pontban leírt módszerrel.
3. „Segítő kéz” módszer
Ez a metódus a kölcsönösség elvén alapul, vagyis hogy ha segítünk egy partnerünknek, akkor azt valamilyen formában viszonozni fogja.
Hogyan működik?
- Kutasd fel és keresd meg azokat a weboldalakat, amelyek tevékenysége hasonlít a tiédhez és úgy véled a tartalmaid segítségére lehetnek, közösen növelni tudjátok mindkettőtök láthatóságát és látogatottságát,
- Határozd meg azokat a területeket, amiben a segítségére lehetnél (például elavult szakmai tartalom a weboldalán),
- Tájékoztasd őket, hogy melyek ezek a tartalmak,
- Tegyél javaslatot arra, mely általad írt tartalommal tudják az elavult részeket naprakésszé tenni.
Ami fontos, hogy ennek a módszernek is meg kell találni az arany középútját, tehát vég nélkül és csakis erre alapozva nem fog működni a stratégiánk. A legokosabb, ha opcionális linképítési módszerként tekintünk rá.
4. Vendégblogolás
A vendégblogolás neve egyértelműen jelzi, hogy mit is takar. Lényege, hogy ahelyett, hogy a saját weboldaladon tennéd közzé cikkedet, egy partnered weboldalán jeleníted meg azt. Ehhez természetesen alapvetően szükséges, az egyedi és magas minőségű tartalom; melynek segítségével a felhasználók szemében egyértelműen a téma szakértőjévé válsz.
A következő szempontokat mindig tartsd be, amikor nem a saját weboldaladon teszel közzé tartalmat:
- Csak olyan weboldalakkal működj együtt, melyek kapcsolódnak a sajátodhoz
- Ügyelj arra, hogy a sajátodhoz hasonló minőségű tartalmakat jelenítsen meg az adott weboldal
- A cél az, hogy az oldaladra mutató linkek szerves részét képezzék magának a bejegyzésnek
5. Blog aggregátor oldalak és linkgyűjtemények használata
A blog aggregátorok és linkgyűjtemények olyan oldalak, melyek a különböző iparágak blogjait és annak tartalmait gyűjtik össze és teszik elérhetővé egy helyről. Bár már nem annyira hatékony a használatuk, mint akár 4-5 évvel ezelőtt, azonban még mindig jól látható, és hasznos forgalmat generálnak.
A linkgyűjtemények is haladnak a korral, már nem kizárólag egy weboldalt jelentenek, ahol felsorolják az adott témába vágó cikkeket és weboldalakat. A legtöbb linkgyűjtemény rendszeresen küld ki hírlevelet, az adott téma iránt érdeklődőknek, és ezekbe a hírlevelekbe ajánlásként bekerülnek a legjobb cikkek. Érdemes tehát magas színvonalú tartalmakat előállítani, hogy bekerüljünk egy hírlevélbe, ami sokszor több tízezer érdeklődő felhasználóhoz jutnak el.
Fontos, hogy csak olyan oldalakon tedd közzé a webhelyedet és cikkeidet, melyek megfelelnek a Google előírásainak, ezáltal nem fogják negatívan befolyásolni a keresési és tartalmi oldalon elfoglalt helyezésedet. Magyarországon ilyen megbízható aggregátor oldal például a lap.hu.
6. Linképítés képekkel és grafikákkal
Amennyiben a weboldaladon egyedi képeket, grafikákat és infografikákat használsz, nagy a valószínűsége, sok olyan weboldal lesz, amely ezeket az engedélyed nélkül hasznosítja. Ezt az előnyödre fordítva, rengeted bejövő linket szerezhetsz a weboldalad számára.
Nem kell mást tenned, mint a Google képkeresőjével magára a képeidre rákeresni. A Google megtalálja azokat a weboldalakat, melyeken a képeidet és grafikáidat, vagy azoknak valamilyen változatát használják. Keresd fel ezeket a weboldalakat, és jelezd feléjük, hogy továbbra is használhatják a tartalmadat abban az esetben, amennyiben a szerzőt, vagyis téged a weboldaladra mutató linkkel feltüntetnek a képek forrásaként.
7. Linképítés infografikákkal
Napjainkban az infografikák az aranykorukat élik, hiszen könnyen emészthető formában nyújtanak hasznos információkat a felhasználóknak. A cikk 1. pontjában említett tartalom újrahasznosítási technikát használva, készíts minél több a cikkeidhez tartozó infografikát. Akár egy cikkhez többet is!
Mik az infografikák legfőbb jellemzői?
- Egy témára fókuszálnak
- Tényeket és adatokat tartalmaznak
- A legfontosabb tények és adatok kiemelve jelennek meg
Miután elkészítetted őket, minél több csatornán (közösségi média, infografikákat összegyűjtő oldalak) tedd őket közzé például a következő módon: „Ha többet szeretnél megtudni, keresd fel a „Link” weboldalt”.
Lassan, de biztosan tapasztalni fogod, hogy egyre több organikus forgalom irányul a weboldaladra ezekről a csatornákról.
8. Prémium (PBN) linképítés
Bár sokan és sokféleképpen temették már, ma napig működik. Koncepciója szerint olyan újraregisztált domaineken megjelenő tartalom, amelyeknek értékelhető DA értéke van, rendszerint 10-es értéktől felfelé. A legtöbb esetben kétféle prémium (PBN = Privat Blog Network) weboldalakat találhatunk a piacon: olyanokat, amelyeknek nincs külön tematikájuk, és olyanokat, amelyek adott téma köré építkeznek.
Árban rendszerint külön kategóriába tartoznak, nyílván a tematikus oldalakra drágább kikerülni, mint az egyszerű PBN oldalakra.
Mindkettő hatásos, főleg induló projekteknél, de ma már a kevesebb több elve alapján bármilyen weboldal kiegészítő, kampány jellegű vagy akár folyamatos havi rendszerességű prémium linképítésébe bekalkulálható.
Összefoglalás
A linképítés folyamata évről évre egyre nehezebbé és bonyolultabbá válik, azonban a cikkben bemutatott technikák még mindig működnek és semmi jel nem mutat arra, hogy eltűnne a linképítésben rejlő potenciál.
A tartalommarketing napjainkban már minden iparágban szükséges és hasznos eszközzé vált, mely segítségével bővíteni lehet az ügyfélkörünket.
Érdemes minden ehhez kapcsolódó lehetőséget kihasználni.